ACT v pediatrii neboli akrální koaktivační terapie diagnostikuje funkci a kvalitu pohybových vzorů u kojenců a dětí. Hodnotí kvalitu aker nohou a rukou v opoře. Metoda nabízí pohybové vzory vývoje a jeho variant, kterými je důležité si projít v rámci raného motorického vývoje u kojenců a dětí.
Pravidelnou aktivací pohybových vzorů u kojenců a dětí v raném vývoji lze dosáhnout koaktivace a koordinace svalových řetězců, které přispívají k napřímení páteře a funkčnímu nastavení klíčových kloubů (PhDr. I.P. Špringrová Ph.D - autorka metody).
Motorický vývoj je charakterizován jako změna motorického chování v čase.My všichni jsme zapojeni do celoživotního procesu učení, jak se pohybovat v našem neustále se měnícím prostředí.
Motorický vývoj dítěte obsahuje určité pohybové vzory, kterými by si dítě mělo projít a osvojit si je ve vývojových milnících do jednoho roku. Pohybové vzory se mohou projevit s určitým zpožděním a různou délkou fixace (osvojení). Pro zdravý/symetrický pohybový vývoj dítěte je důležité, aby tyto vzory absolvovalo. Tyto základní pohybové vzory, totiž tvoří základ pro další, komplikovanější motorické dovenosti.
Motorický vývoj dítěte začíná již v děloze matky. Vývoj dítěte v tomto období probíhá v prostředí plodové vody. Už v tomto období může dojít k asymetrickému držení některých částí těla, nejčastěji hlavičky a chodidel. Uložení dítěte v děloze a jeho následný vývoj hlavně v posledním trimenonu těhotenství, kdy dítě prochází výrazným růstem, může mít za následek přechodnou poporodní asymetrii motorického vývoje - jež mohou ovlivnit jeho následný motorický vývoj.
Rodiče si mohou všimnout následujících projevů asymetrie u novorozenců a kojenců:
- úklon hlavičky k jedné straně
- otáčení hlavičky více k jedné straně
- polohové deformace hlavičky
- rozdílné provádění úchopu na obou horních končetinách
- pozorovatelná "neobliba" polohy na břiše
- vytočené nebo vtočené nožičky
Je důležité, aby si každá maminka všímala pohybových projevů svého kojence, věnovala pozornost správné manipulaci s dítětem a ovlivňovala/stimulovala jeho senzorické vstupy - zrak, sluch a hmat.
První trimenon (1. - 3. měsíc)
Pohyby dítěte jsou řízeny reflexně.
- v prvním měsíci má dítě ručičky v pěst, zvedá pánev od podložky, dolní končetiny pokrčuje v kolenou
- zvedá hlavičku nad podložku
- na konci 3.měsíce "pase koníčky"
- na konci 3.měsíce má pánev položenou na podložce, nezvedá zadeček
- uchopuje hračky před sebou
- otáčí hlavičku symetricky na obě strany
- na konci 3.měsíce zvedá dolní končetiny nad podložku
Druhý trimenon (4. - 6. měsíc)
V tomto období dochází k postupné inhibici mnoha reflexů a dále se vyvíjí vyšší mozková centra.Pohyby dítěte jsou tak více cílené.
- dotýká se rukama oblasti kolenních a kyčelních kloubů
- vzájemný kontakt chodidel
- dává si palce nohou do úst
- hlavu otáčí do stran v plném rozsahu
- vleže na břiše se natahuje pro hračku
- začíná natahovat lokty
- na břiše rotuje kolem své osy na obě strany
- zkouší zvedat bříško nad podložku
- nakračuje jednou dolní končetinou do strany (boční nákrok)
- počátky fixace polohy na čtyřech
- otáčí se ze zad do polohy na břiše symetricky na obě strany
- ke konci druhého trimenonu zvládne otočku z břicha na záda symetricky na obě strany
- v tomto období dítě ještě samo nesedí, proto jej nesmíme posazovat!
Třetí trimenon (7. - 9. měsíc)
Je to období fixační a adaptační pro zkřížené a vertikalizační vzory.
- v období 8. - 9. měsíce dítě rotuje do polohy nízkého šikmého sedu z polohy bočního nákroku
- více balancuje v poloze na boku
- provádí nízký šikmý sed symetricky na obě strany
- v období 7. měsíce se začíná plazit za hračkou, mělo by být symetrické na obě strany....POZOR asymetrické plazení je často příčinou nerovnoměrného pohybového vývoje!
- v poloze na čtyřech péruje,pohupuje se
- ke konci 9. měsíce dítě leze po čtyřech (zkřížený vzor)
Lezení po čtyřech je důležitý pohybový vzor pro zlepšení rotability páteře a její napřímení v transverzální rovině. Také proto žádné čtyřnohé zvíře nemá skoliózu páteře :-)
Čtvrtý trimenon ( 9. - 12. měsíc )
Polohu vysokého šikmého sedu řadíme do poloh zkřížených vzorů. Je důležité, aby dítě tento pohybový vzor fixovalo pro zlepšení rotability páteře a koordinace pohybů.
- dítě si dosedá na bok a do vysokého šikmého sedu symetricky na obě strany
- do vysokého šikmého sedu se dítě dostává z polohy na čtyřech
- sed na zemi, sed na patách - správně by mělo mít patičky pod zadečkem POZOR nesprávný sed na patách je spojen s vytočením špiček ven "sed W", který je příčinou mnoha ortopedických problémů a svalových dysbalancí
- nákrok a stoj s oporou - nakračuje střídavě na pravou i levou dolní končetinu celou plochou chodidla, nakračuje a u nábytku se postavuje za pomocí opory, zpočátku fixace stojí na špičkách POZOR dítě by se mělo u nábytku postavit samo a ne rodiči
- klek na zemi, nákrok do prostoru, sed s rotací - dítě by nemělo nakračovat přes vnitřní hranu chodidla, protože to může přispět ke vzniku plochonoží
- podřep, dřep a hluboký dřep - dítě zvedá předměty ze země a trénuje tím koordinaci ve vertikále
- medvědí chůze
- stoj v prostoru, počátky chůze - první krůčky a raná chůze je charakterizována širokou bází, chůze je nejistá, do schodů chodí jen s oporou POZOR dítě nezvedejte za ruce do stoje, nevoďte dítě za ruce, pokud ještě samo nechodí, nechoďte s dítětem za ruce do prostoru
(Akrální vzpěrná cvičení pro NAPŘÍMENÁ ZÁDA U KOJENCŮ A DĚTÍ PhDr. Ingrid Palaščáková Špringrová,Ph.D. 2018 ISBN 978-80-906440-8-3)